![]() |
||
|
ISSN 16527224
Klicka här för utskriftsvänlig pdf-fil Läs mer om tennis på idrottsforum.org |
||
Analys:WTA Tour från ädel tävlan till eventidrott Kjell E. Eriksson
Damtennisen visar vägen! Ja, men är det den breda vägen, som åt helvete bär? Eller är det den vägen som alla internationella elitidrotter kommer att ta, den som leder från ädel tävlan till eventidrott? Är det kanske samma sak? För, till skillnad från vad man kanske skulle kunna tro är det inte dopning, genetisk eller annan, som är den stora frågan inom idrotten idag. Det är istället sammansmältningen av tävlingsidrotten med arenaunderhållning av Madonna- eller Rolling Stones-typ. Eller, för den delen, Siegfried & Roy. Och den internationella damtenniscirkusen, WTA Tour Women's Tennis Association är ett av de bästa exemplen på den här utvecklingen. (Att akronymen WTA också står för World Transhumanist Association, vars medlemmar förespråkar etiskt godtagbar användning av teknologiska landvinningar för att förstärka människans kapacitet i olika hänseenden, är naturligtvis bara en av de där underbara ironier som gör livet värt att leva.)![]()
Larry Scott och Sophie Goldschmidt.
© Getty Images I juni 2004 annonserades att Sophie Goldschmidt utsetts till ny marknadschef för WTA Tour, och i en kommentar sade hon att damtennisen ”has a a global appeal that extends far beyond sports and resonates with a wide variety of demographics”. Öppet för tolkningar, definitivt, men de pekar alla i samma bestämda riktning. Internationell damtennis på elitnivå är mer än idrott, och fler än idrottsintresserade är intresserade. ![]()
Sharapova, augusti 2004
Inte långt senare offentliggjordes det historiska huvudsponsorsavtal som innebar att Sony Ericsson i en så kallad ”title deal” betalar 88 miljoner dollar över en sexårsperiod för att få damtennistouren uppkallad efter sig. Sony Ericsson WTA Tour hade sett dagens ljus, och det globala sponsorssamfundet kippade efter andan. Därtill ska WTA-slutspelet i november varje år bära mobiltelefonjättens namn. Hela affären bär naturligtvis Sophie Goldschmidts signatur, och hon stod också bakom de planer på förändringar av touren som Dee Dutta och Miles Flint på Sony Ericsson vädrade i samband med att avtalet offentliggjordes. ”Ta till exempel de där 90 sekundernas paus vid sidbytena; istället för att publiken viftar med flaggor så kan de ju dra nytta av SMS-tekniken och mobil bildteknologi för att skapa liv i hela upplevelsen”. Och vidare: ”This partnership will take women’s tennis to a new level of global popularity by immersing new technology and significantly enhancing the entertainment value of our sport.” ![]()
Dee Dutta
![]()
Sony Ericsson S600
Detta är möjligen elitidrottens framtid, och i sådana fall är den redan här! Det pratas och skrivs inte alltför mycket om detta i idrottsvetenskapliga kretsar, dock, men det är vår bestämda uppfattning att den här problematiken har en given plats vid sidan av de traditionella nordiska idrottsvetenskapliga frågeställningar om pedagogik och didaktik i idrottslärarutbildningen, om bredd och elit och statsmakternas ansvar för idrott åt alla, om dopningen fasor eller välsignelser.
|
||
| www.idrottsforum.org | Redaktör Kjell E. Eriksson | Ansvarig utgivare Aage Radmann | ||