![]() |
||
ISSN 16527224 ::: Publicerad den 13 september 2006
Klicka här om du vill se och ladda ner artikeln som en utskriftsvänlig pdf-fil. Läs mer om fotboll på idrottsforum.org Läs mer om idrott och genus på idrottsforum.org Läs mer idrottssociologi på idrottsforum.org |
||
![]() |
Jesper Andreasson
Flickor och fotboll... När Gunnar Wiklund i ”Nu tändas åter ljusen i min lilla stad” 1959 sjöng om pojkarna som stod och pratade om flickor och fotboll så kunde nog varken han eller någon annan av sångens samtida tänka sig att det kunde vara flickorna som spelade fotboll. Och då var det bara fem år kvar tills den första damfotbollsturneringen arrangerades i Sverige, vid Stockholms universitet. (Om svensk damfotboll mellan 1965 och 1980 skriver Jonny Hjelm och Eva Olofsson på annan plats i dessa spalter.) Sedan dess har damfotbollen varit på frammarsch och är nu tämligen etablerad, om än med magra publiksiffror och svagt mediaintresse. Det svala intresset beror naturligtvis till inte ringa del på att många fortfarande anser att kvinnor inte ska spela fotboll, att fotboll är en männens domän, att fotboll kan bara karlar spela. Forskningen om damfotbollen handlar dock inte längre så mycket om de hinder som finns för ett vidare genombrott, utan har kommit att inriktas mer på frågor om spelarnas motivation, identitet, sexualitet. Om dessa aspekter på damfotbollen skriver Gunlög Fur i artikeln Tjej eller fotbollsspelare? Om kropp, kön, och identitet i det sena 1900-talet, där hon problematiserar kvinnors fotbollsliv utifrån frågor om könsidentitet och homosexualitet, och Elisabeth Apelmo, som redovisar ett spelarintervjumaterial i artikeln ”Från det att jag var liten har det alltid varit boll.” Om konstruktionen av femininitet bland elitsatsande fotbollstjejer, där likartade frågeställningar diskuteras.
Inledning
Den svenska idrottsrörelsens ursprung kan härledas till dels tävlingsidrotten, dels Linggymnastiken (Olofsson 1989). Tävlingsidrotten, som framför allt importerades från England under sent 1800-tal, hyllade värden såsom rivalitet, tuffhet och fysisk styrka. Därmed kom den att genomsyras av en viktoriansk version av maskulinitet. Bakom utformningen av Linggymnastiken fanns en grundläggande tanke om att idrottsutövande skulle utföras vetenskapligt, enligt ett schema som tillgodosåg kroppens fullständiga utveckling. Målet var att utveckla en harmonisk och fulländad kropp. Inom såväl tävlingsidrott som Linggymnastik har det varit manliga idrottsutövare som tänjt på gränserna för vad kroppen klarar och vars muskler spänts och laddats med kraft (Hellspong 1991; Guttman 1991). Sportens association med maskulinitet är inte naturgiven. Alliansen mellan idrott och maskulinitet bör snarare ses som historiskt, socialt och kulturellt producerad. En konsekvens av idrottens koppling till maskulinitet, vilket de två inledande citaten antyder, är att kvinnors idrottsintresse och idrottsliga prestationer tolkas och värderas annorlunda än mäns. Hargreaves (1994) menar att kvinnors lust för idrott alltid bemötts med stor skepsis. De har ansetts vara för svaga för att engagera sig i något så maskulint som idrott. Det finns omfattande forskning om maskulinitet och idrott, och om hur män blir bekräftade i sin manlighet genom att springa, svettas och tacklas på idrottsliga arenor (Connell 1996; Messner 1992; Williams 2003; Pronger 1990; Cahn 1994). Forskning om vad som händer med kvinnor som ”kliver in” på en traditionellt manlig arena med vissa normer, koder och ett manligt språk förefaller inte lika vanlig. I denna text diskuteras vilka effekter idrottens maskulint definierade historia och den specifika kulturmiljö som fötts ur denna historik kan ha på några unga damfotbollsspelare. Kvinnorna i det allsvenska fotbollslag som jag valt att kalla Solby IK utgör det empiriska nedslag, genom vilket jag avser illustrera hur genus konstrueras i ett damfotbollskollektiv. Spelarna i Solby IK har skilda bakgrunder; några jobbar, andra går fortfarande i grundskolan. Den äldsta som jag samtalat med är 31 år gammal och den yngsta 16 år. Medelåldern ligger på dryga 20 år. Namnen på spelarna är fingerade. I den fortsatta framställningen diskuteras dels hur kvinnorna i Solby IK förhåller sig till maskulina och idrottsliga idealiseringar inom idrotten, dels hur de konstruerar och rekonstruerar föreställningar om och uttryck för femininitet i en miljö som tillskrivs maskulinitet. Utifrån olika teman tränger texten successivt djupare in i den gemenskap och föreningsmässiga vardag som kvinnorna i Solby IK delar. Med ett kulturteoretiskt perspektiv ser jag kvinnorna som aktörer som agerar och reagerar på hur damidrotten definierats och betraktats historiskt. Kvinnornas sätt att förhålla sig till idealiseringar och myter om damfotboll/damidrott betraktar jag dels som reaktioner på idrotten som manligt definierad, dels som uttryck för identitet. Maskulina idealiseringar Med begreppet hegemonisk maskulinitet avser Connell (1996) att förklara hur olika uttryck för maskulinitet struktureras i relation till varandra i ett dominansförhållande. Hegemoni hänvisar till en kulturell dominans och dynamik som gör det möjligt för en viss grupp (män) att upprätthålla en ledande position i samhällslivet (Connell 1996; Strinati 1995). I inledningen av denna text tydliggjordes att en viss typ av maskulinitet, som bland annat framhåller egenskaper såsom fysisk styrka, kondition och snabbhet, föreföll särskilt gångbar i idrottsliga sammanhang. Denna bild av maskulinitet kan resoneras ligga nära en hegemonisk position inom idrotten. Den dominerande maskuliniteten kan liknas vid en auktoritet som anger vilka egenskaper och värden som atleter bör eftersträva för att betraktas som dugliga.
Styrka, mod och atletisk skicklighet har alltid betraktats som goda egenskaper för män. För kvinnor, däremot, har samma egenskaper betraktats som mindre värda och beskrivits i nedsättande termer. Till följd av sin duglighet i idrott har kvinnliga atleter stereotypifierats som okvinnliga, manhaftiga och lesbiska (Hargreaves 1994; Fundberg 2003). MacKinnon (1987) menar att kvinnor genom sin blotta närvaro ifrågasätter idrotten som ett manligt revir. Jag menar att de sociala och kulturella mönster som stödjer en viss typ av maskulinitet är för komplexa för att omintetgöras enbart genom att kvinnor tillåts idrotta. De egenskaper som Lisa ovan beskriver som centrala för en skicklig fotbollsspelare vittnar om en maskulint definierad hegemonis närvaro. En närvaro som kanske inte helt oproblematiskt låter sig förenas med föreställningar om och uttryck för femininitet. Damfotbollen och myterna
Nidbilder av idrottskvinnor har funnits länge. Kvinnor har i själva verket alltid närvarat inom sporten, i form av ”hjälplösa” figurer och spektakel, som den maskulina rörelsens, fartens och styrkans antites (Bjurström 1995). Det är samma princip som fastställer att det är maskulina egenskaper som uttrycks och konstrueras inom idrotten, som stereotypifierar kvinnliga atleter. Konsekvenserna av att ”närma” sig ett idrottsligt ideal, som rymmer specifika genusbetydelser, skiljer sig således åt beroende på kön. Medan kvinnliga idrottsutövare har tvingats vänja sig vid att få såväl femininitet som sexualitet ifrågasatt så har män hyllats, för sina idrottsliga prestationer (Cahn 1994; Messner 1992). Myter kan ses som sociala konstruktioner genom vilka olika berättelser om verkligheten ges form. Att idrott har betraktats, och fortfarande betraktas, som mer förenligt med manlighet än kvinnlighet är enligt detta perspektiv en myt som legitimerar en manlig dominans och stereotypifierar kvinnor. Även i kvinnornas i Solby IK berättelser ryms mytiska föreställningar om hur fotbollsspelandet har påverkat och format dem, i relation till andra kvinnor. Det finns i detta avseende inte några vattentäta skott mellan myt och verklighet.
I citatet ovan framgår att Felicia bär med sig en associationsbild om damfotbollens ”icke-feminina” innehåll. Istället för att vara overksam är hon som damfotbollsspelare ute och jagar en boll. En damfotbollspelare är inte passiv utan aktiv. Genom att distingera sig från ”andra kvinnor” kan Felicia därmed konstruera en femininitet som ligger närmre de ideal som hon och de andra kvinnorna i laget eftersträvar som fotbollsspelare. ”Biff” och/eller ”Babe”? När unga kvinnor, såväl som män, lägger mycket tid på idrott förändras den kroppsliga sammansättningen. Kroppsligheten är i detta avseende dynamisk och föränderlig. De (kvinnor) som till exempel väljer att spela fotboll på elitnivå har inte bara en historiskt maskuliniserad institutions idealiseringar att förhålla sig till. De måste också förhålla sig till den egna kroppens omvandling och dess betydelse för självuppfattningen.
I Johanssons (1997) studie av gymkultur och muskelbyggande tydliggörs en kroppsreflexiv hållning genom gymbesökares ansträngningar att skapa en hård och fast kropp, och därmed en önskad identitet. Även om detta flexibla förhållningssätt till kroppen inte är lika utpräglat i kvinnornas i Solby IK berättelser är det uppenbart att de tänker mycket på den egna kroppen och dess betydelser. Kvinnorna förhandlar om kroppens önskade konstitution genom att förhålla sig dels till den egna kroppens förändring och gestalt, dels till de ideal de försöker uppnå, som kvinnor och som fotbollsspelare. I detta förhandlande kroppsprojekt är maskulinitet och femininitet oupphörligen närvarande, som två kategorier som kvinnorna beaktar och använder som grund för värdering.
Rent kroppsligt kan elitidrottande kvinnor (åtminstone inom vissa grenar) sägas vara införlivade i slags ”maskuliniseringsprocess”. I citatet ovan försöker Jennie tydliggöra var hon drar gränsen mellan rätt och fel, maskulint och feminint. ”Biffen” utgör i detta fall ett maskulint ideal som hon både värjer sig för och önskar närma sig. Douglas (1966) menar att det finns en tydlig förbindelse mellan kroppsliga gränsdragningar och en samhällelig ordning. En motvilja mot ”könsoordning” kan tolkas som en vilja att visa hänsyn till den samhälleliga ordning och de konventioner som definierar maskulint och feminint i polariserade former. Att bli för mycket ”biff” symboliserar i detta fall en nedsmutsad/solkad femininitet.
Ovan betraktas den biologiska kroppen som ett subjekt som både ”överraskar” och ”sviker”. För Jonna utgör de kroppsliga förändringar som hon ställs inför, till följd av sitt idrottande, en utmaning på hennes anspråk på att se ut och känna sig som en kvinna.
Ett något extremt exempel på brist på överensstämmelse mellan kropp och identitet utgörs av kvinnliga bodybuilders som, då de ”tränat bort” sina bröst, ser bröstimplantat som ett sätt att återskapa ”femininitet”. Bikiniprydda står dessa kvinnor (bodybuilders) skyltande inför en (manlig) jury som bedömer dem. I en kombination av extrem muskelstyrka och traditionell feminin sminkning och ”kostymering” materialiserar kvinnorna en ambivalens (de är ”biff” och ”babe” på samma gång). De förlöjligar och splittrar traditionella genuskonventioner samtidigt som de underbygger dem (Cahn 1994). Valet att satsa på fotboll ställer kvinnorna i Solby IK inför en liknande, om än inte lika dramatisk, kroppslig förändring. Benmuskler växer sig stora och bröst blir mindre när fett transformeras till muskler. Många traditionellt kvinnliga attribut hotas i denna bemärkelse av ”av-femininisering”.
Clasen (2001) menar att kvinnor som håller på med fysisk och tävlingsinriktad sport tvingas överdimensionera sin kvinnlighet då deras närvaro annars hotar definitionen av idrottens maskulina inslag. Flera av kvinnorna i Solby IK har, till skillnad från kvinnliga bodybuilders, svårt att se att någon i deras gemenskap skulle kunna förstora sina bröst för att återskapa en distinkt femininitet. En anledning till detta är att det är opraktiskt för det fortsatta fotbollsutövandet. En annan är att det rimmar tämligen illa med de idealiseringar och kulturella värden som kvinnorna hyllar som fotbollsspelare. Kvinnorna i Solby IK har svårt att överdriva sin kvinnlighet om de vill uppfattas som framgångsrika elitfotbollsspelare. De måste snarare, för att ses som dugliga/seriösa, närma sig ett maskulint ideal. Detta avspeglas tydligt i det sätt varpå kvinnorna skiljer sig från andra kvinnor, det vill säga de som inte idrottar.
Det är inte bara kroppsliga förändringar som kvinnorna i Solby IK har att förhålla sig till. Sättet att föra sig, den sociala presentationen, bör uppfattas som intimt sammanflätad med olika uppfattningar om kön. För Emmi tar den ”klädesdräkt” och sociala inramning som följer med fotbollsspel sig uttryck i hennes sätt att gå, tala och föra sig på en fotbollsplan. När hon drar fotbollsstrumporna över benskydden och tejpar fast dem för att de inte skall kasa ner konstruerar hon också maskulinitet. I samma ögonblick som hon lämnar fotbollsarenan omkonstruerar hon enligt samma logik sin maskulinitet, för att närma sig, vad hon upplever vara, en mer feminin hållning. Fysisk träning och idrottsutövande har ofta kommit att handla om att stärka redan existerande könsidentiteter. Kvinnorna i Solby IK är i egenskap av att vara kvinnor inbegripna i en dekonstruktion av gränserna för vad som betraktas som manliga och kvinnliga praktiker. De idealiserar maskulinitet och femininitet varierande beroende på i vilken situation de befinner sig eller vilket perspektiv de har på tillvaron. ”Lagom” vacker pojkflickan En sport kan betraktas som könsneutral eller klassificeras som antingen manlig eller kvinnlig. Fotboll som betonar fysisk kontakt genom aggressivt beteende sammankopplas vanligen med manlighet och unga män. En ung flickas intresse för fotboll framkallar närmast självklart en strävan att i likhet med unga fotbollsspelande pojkar efterlikna och närma sig de manliga ideal som dominerar i fotbollssammanhang. I denna process, i vilken skillnader till kvinnor som inte intresserar sig för idrott utvecklas, förvandlas helt sonika fotbollstjejen till en ”pojkflicka”.
Många av kvinnorna i Solby IK menar att de alltid trivts bättre med killar. Deras fotbollsintresse gjorde det ”naturligt” för dem att umgås med pojkar istället för flickor. Kia utgör ett bra exempel på ”pojkflickan”. Vid ett intervjutillfälle hemma hos henne tar hon fram bilder från en juniorturnering som hon deltog i många år tidigare. Hon berättar att hon tränade med killar som junior, ”så länge hon fick”. Hon visar ett fotografi som föreställer tre unga fotbollspelare. Alla ser ut att vara unga killar. Spelarna står stolta och glada uppställda intill en fotbollsplan. ”Det gick bra för mig i den turneringen”, berättar hon. ”Kan du se vem som är jag?” Jag har svårt att se vem som skulle kunna vara Kia men pekar efter ett tag på spelaren i mitten:
Kia var så duktig i fotboll att tränaren för motståndarlaget hade svårt att se henne som (blivande) kvinna. Tränarens föreställningar om fotbollens manliga innehåll gjorde det svårt för honom att förstå att en tjej faktiskt kunde vara så skicklig på att spela fotboll. Han kunde kanske inte acceptera att hans ”grabbar” blev utspelade av en tjej. Den enda förklaring han fann rimlig var att hon (Kia) egentligen var en han. Ifrågasättandet av Kias könstillhörighet tydliggör tränarens förståelse för fotboll som manlig. En ”typisk pojkflicka” förefaller vara en etikett som de flesta av kvinnorna i Solby kan acceptera om sig själva. Det förekommer emellertid också andra berättelser om kvinnliga atleter i Solby IK. Berättelser som kvinnorna inte är lika benägna att ta till sig eller identifiera sig med. Den typ av maskulinitet som kvinnorna i Solby associerar med fotbollsspel accepteras inte i alla lägen.
Kvinnorna i Solby IK känner väl till hur damfotboll har uppfattats och gör tydliga distinktioner i förhållande till den ”forna” fotbollskvinnan. Kvinnorna menar att femininitet och fotboll är mer förenligt nu än vad det har varit. De svenska damfotbollspionjärerna som etablerade svensk damfotboll under 1970-talet har enligt kvinnorna ersatts med en ny, mer femininiserad, damfotbollsgeneration (Wegerup 2003). I mina samtal med kvinnorna mötte jag ofta denna värjande retorik, där kvinnorna å ena sidan beskrev sig som ”lite grabbiga” samtidigt som de hävdade att de såg ut som och var ”vanliga” tjejer. Detta kan tolkas som att kvinnorna med retorikens hjälp försöker räta ut en ambivalens de bär inom sig och som de förkroppsligar, genom att ömsom stereotypisera bilden av den ”feminina kvinnan”, ömsom närma sig densamma. Kvinnorna tycks här växla i förhållningssätt och bevakar gränserna både för vad som betraktas som maskulint och som feminint, på samma gång, så att de inte går ”för mycket” åt något håll.
Uppfattningar om fotbollens innehåll (vara som man vill) och stereotypa föreställningar om femininitetens potentiellt tvingande karaktär (att inte kunna gå ut utan smink) är svårförenliga. Även om Åse ibland önskar att hon kunde vara lite ”mer feminin” ser hon föga nytta med femininitet på en fotbollsplan. I Solby IK kan man prioritera skönhet, men inte i samband med fotbollsspel.
Den nya spelaren, med rödmålade läppar, hade svårt att läsa av vilken typ av framträdande hon och de övriga i Solby IK stod inför. En fotbollsspelare som joggar in på en fotbollsplan med rödmålade läppar rimmar illa med den bild som kvinnorna i Solby önskar förmedla av sitt kollektiv. För dem är fotbollsspelandet förenat med föreställningar om maskulinitet, vilket gör det röda läpparna opassande för ett offentligt framträdande. Vanligtvis ställer en främre region större krav på disciplinering än en bakre. I detta fall kan det offentliga fotbollsframträdandet betraktas som en maskulinitetens främre region, och samtidigt ses som en femininitetens bakre region (Goffman, 1959/74). Det är troligt att kvinnorna i Solby inte hade reagerat alls om den nya lagkamraten, istället för att sminka sig, torkat bort en gammal sminkning innan hon lämnade omklädningsrummet för att spela fotboll. Orsaken är att hon då hade agerat mer i linje med kollektivets normer för offentliga fotbollsframträdanden.
I citatet ovan uttrycks ett kluvet förhållande till smink, vilket tydliggör hur olika idealiseringar verkar inom gruppen i form av situationella gränsdragningar. I kvinnornas gemenskap sätts subtila gränser som talar om för dem vad som är ”rätt” i olika situationer. I Solby IK använder man sig vanligen av mindre uppseendeväckande metoder än smink för att förbereda sig inför mötet med det offentliga.
Ovan agerar kvinnorna enligt Lisa som ”typiska tjejer”. Den disciplinerade, snabba och muskelstarka ”fotbollskvinnan” tycks inte vara explicit närvarande i situationen ovan. Samma typ av resonemang och ambivalenta förhållningssätt som dök upp när kvinnorna diskuterade kroppsliga förändringar och muskler, synliggörs alltså även ifråga om att ”fixa till sig”. I definitionen av sig själva som fotbollsspelare och före detta pojkflickor förefaller frågan om smink (eller inte) svårgripbar. Det tycks råda en enighet om att man kan göra sig fin så länge det inte syns att man gjort det. Att spraya håret tolkas inte som lika uppseendeväckande som rödmålade läppar. På detta sätt konstruerar kvinnorna en femininitet som markerar mot såväl uppenbara ”skönhetsaspekter”, såsom bröstförstoring och mycket smink, som manhaftiga fotbollspionjärer med ”bufflig” framtoning och kort hår. Någonstans mitt emellan dessa båda stereotyper placerar kvinnorna in sig själva och sina lagkamrater. Damfotboll och sexualitet Intimitet mellan män är striktare reglerad än mellan kvinnor (Lalander & Johansson 2002). Johansson (2000) menar att spontana utlevelser av kroppslig närhet mellan män sällan uppstår, och om det sker är det nästan uteslutande vid avgränsade tillfällen. Detta är på grund av att ”det intima” förknippas med ”det kvinnliga” (ibid). Män är så ovana vid intimitet till andra män att uttryck för närhet ofta iscensätts på ett överdrivet sätt för att legitimeras (Andreasson 2003). Ganetz (1992) studerar hur några unga tjejer i täta och intima miljöer, som till exempel provrum, odlar en form av ”intimitetskultur” och menar att det finns en legitimitet och normalitet för kvinnor att gå in i ett provrum för att diskutera och förhandla om olika identitetsaspekter. Medan män många gånger upplever att de måste ritualisera sitt agerande för att komma varandra nära, ses inte detta som lika problematiskt för kvinnor. Detta har fått konsekvenser för hur kvinnliga idrottsgemenskaper har betraktats.
Genom att beskriva starka och kraftfulla idrottskvinnor som ofullständiga kvinnor övervakas och bevaras gränserna för ”passande” könsuppförande (Peper 1994). En konsekvens av damidrottens association med manhaftigt/okvinnligt beteende är kopplingen till lesbiskhet. Den lesbiska stereotypen kan betraktas som ett manligt försök att skydda den kulturella kod som definierar idrottslig framgång och femininitet som motsatser. Logiken är att en framgångsrik idrottskvinna inte samtidigt kan vara en fullvärdig kvinna.
Wegerup (2003:93) skriver i fotbollsmagasinet Offside att ”den som ger sig på det andra könets sport möts av motstånd och fördomar; manliga konståkare i paljett och trikå ses som omanliga och ”bögar”, kvinnliga fotbollsspelare ses som okvinnliga och ”fotbollsflator”. Flera av spelarna i Solby IK har själva upplevt yttringar av damfotbollens lesbiska etikett.
I Solby finns det lesbiska spelare men långt ifrån alla är det. När Marie började spela för Solby IK förväntade hon sig att stora delar av laget skulle bestå av homosexuella. I Maries berättelse blir det tydligt att hon i fråga om lesbiskhet inom damfotbollen både har en historisk association (myt) och en verklighet att förhålla sig till. I myten om ”fotbollsflatan” framställs damfotbollsspelaren som ett könsblandat spektakel. I Solby IK däremot är de lesbiska lagkamraterna, till skillnad från bilden av fotbollsflatan, riktiga (verkliga) kvinnor av kött och blod, de är vänner och inga nidbilder. Kvinnorna resonerar alltså i sina berättelser dels utifrån myten (”jag hade hört att alla var lesbiska”) om fotbollsflatan, dels utifrån den lesbiska närvaro som utgör en realitet i kollektivet. I de unga kvinnornas vardagsverklighet sammanfaller myten och verkligheten.
Flera av kvinnorna i Solby IK beskriver hur närvaron av lesbiska lagkamrater är närmast självklar. Det ”konstateras” att lesbiskhet ”hör till” eller åtminstone är ett betydande inslag i den allsvenska damfotbollen.
Enligt Griffin (1998) är det vanligt att idrottskvinnor, lesbiska eller inte, försöker distansera sig från det lesbiska stigmat genom ett homofobiskt och heterosexistiskt agerande. Kvinnorna i Solby IK förefaller inte falla in i någon sådan typ av utåtagerande homofobi. Snarare menar de att den lesbiska närvaron är tämligen oproblematisk. De lesbiska lagkamraterna ses som ”vem som helst”, en lagkamrat som vilken annan. Även om verkligheten, med lesbiska lagkamrater i omklädningsrummet, inte uppfattas som problematisk i Solby IK är kvinnorna väl bekanta med stereotypen om ”fotbollsflatan”, vilken de förhåller sig till och värjer sig mot. I detta avseende är tolkningar av och föreställningar om sexualitet ständigt närvarande i kvinnornas i Solby IK idrottsliga vardag. En lesbisk trend?
I flera av de heterosexuella kvinnornas berättelser anas, trots den påtalade öppenheten, en viss tvekan inför den lesbiska närvaron. Denna tveksamhet tolkar jag främst utifrån det stöd som vanligheten ger till myten om ”fotbollsflatan”. Den lesbiska närvaron stödjer, som myt betraktat, en bild av att kvinnor inte skall/bör syssla med fotboll.
Till följd av att fotbollsintresset sammanfaller med lesbisk närvaro i Solby IK ”riskerar” även heterosexuella spelare att få sin sexualitet ifrågasatt. För Jennie är den lesbiska närvaron problematiskt i det avseendet att den tvingar henne att balansera/förhandla mellan å ena sidan den tillit och de varma känslor hon har för sina lesbiska lagkamrater, å den andra ta avstånd från den mytiska berättelse som den lesbiska närvaron bidrar till att reproducera och som gör att hennes egen sexualitet ifrågasätts. Cahn (1994) menar att föreställningar om manhaftiga, lesbiska idrottskvinnor har gjort det svårt att ”riva” den kulturella motsägelsen mellan atletisk framgång och femininitet. Som stereotyp figur har den lesbiska damfotbollsspelaren utgjort en del av vardagsförståelsen av damfotboll. Kopplingen mellan maskulinitet, lesbiskhet och sport kan dock paradoxalt nog ha en positiv effekt för somliga kvinnor. Cahn (1994) menar att den kulturella mall som gett liv åt den ”förklenande” synen på damidrott också skapat möjligheter till lesbisk bekräftelse. ”Fotbollskulturen” och dess mytologier tillhandahåller möjligheter för kvinnor att komma ut med sin homosexualitet utan att behöva göra några omedelbara kungörelser för familj eller vänner.
Man kan fråga sig varför Kia upplevde att just de andra lagmedlemmarna i Solby IK skulle förstå hennes prekära situation. Utan tvivel kände hon lagmedlemmarna väl, men hennes känsla av att hon kunde vara öppen med sin sexualitet handlar också om en specifik tolkning av den miljö inom vilken hon agerar. Williams (2003) menar att den lesbiska stereotypen bidrar till att kvinnliga gemenskaper sluts gentemot omvärlden. Associationen mellan damfotboll och lesbiskhet är stark i det ”folkliga sinnet” vilket gör att även heterosexuella kvinnor ifrågasätts. Konsekvenserna av detta är att det blir möjligt för en homosexuell fotbollsspelare försvinna i en massa; hon blir mer eller mindre osynlig då omgivningen betraktar alla i laget som potentiellt lesbiska. Kombinerat med en viss slutenhet fungerar således det lesbiska stigmat paradoxalt nog också som ett skydd mot den omvärld som stigmatiserar. Konklusioner Mytologier om kvinnliga atleter konstruerades långt innan kvinnorna i Solby IK spelade sin första fotbollsmatch. Föreställningarna om den manhaftiga pojkflickan eller den lesbiska atleten var ett sätt att bemöta själva frågan om kvinnors tillträde på idrottsliga arenor. För att befästa rådande könsordning konstruerades den idrottande kvinnan som något abnormt och avvikande i den folkliga föreställningsvärlden (Griffin 1998). Föreställningar om kvinnors idrottsutövande förändras. Gränser ifrågasätts och flyttas. Inte desto mindre finns det gränser och normer för vad som kan betraktas som rimligt för manligt och kvinnligt agerande. Det är i gränslandet mellan en mytisk föreställningsvärld och en tillvaro där kvinnligt idrottande inte längre ses som särskilt problematisk som vi finner kvinnorna i Solby IK. Genom sitt idrottande utför kvinnorna i Solby ett symboliskt (om)definieringsarbete för kön och sexualitet inom idrotten. ”Projektet” har två sidor. I sin strävan att visa sig dugliga som fotbollsspelare närmar kvinnorna sig det maskulina, kroppsligt och mentalt. Och i strävan att vara ”vanliga” kvinnor riskerar de att få sin idrottsliga duglighet ifrågasatt. Att vara fotbollsspelare och samtidigt uttrycka en viss typ av femininitet förefaller inte enkelt. Kvinnorna i Solby är svårkategoriserbara i bemärkelsen att de både följer och bryter mot normerna för det feminina. I vissa situationer kan de närma sig identiteter som de i andra situationer till viss del kan förakta. Föreställningar om det feminina liksom det maskulina är ständig närvarande i form av referenspunkter i spelarnas berättelser om sig själva, sin kvinnlighet, kropp och i sättet de tänker på ”andra” kvinnor. Cox och Thompson (2000) menar att definitionen av den kvinnliga kroppen och idrottskroppen går åt olika håll. Den kvinnliga fotbollsspelaren kan sägas splittra/söndra vad Connell (1996) kallar ”framhävd femininitet”, vilket hänvisar till ett kulturellt ideal för kvinnor som beskriver kvinnan som ömtålig, passiv och tillmötesgående mot manlig åtra. När kvinnorna i Solby IK utför olika kroppsliga och sociala praktiker närmar och distanserar de sig om vartannat den framhävda femininitetens ideal. Detta gör kvinnorna, liksom olika ideal för femininitet, svårdefinierbara. Kvinnornas relation till den egna kroppens konstitution är problematisk eftersom de upplever att de symboliserar både det feminina och det maskulina med sin kroppslighet. För kvinnorna i Solby IK har fotbollsintresset skänkt fysik, styrka och självförtroende. När de betraktar sig själva kan de å ena sidan se en kropp och en kvinna vars prestationsförmåga de känner väl. Å andra sidan ser de också, som kvinnor, något de inte riktigt kan förena med femininitet. Förbindelsen mellan en traditionellt manlig sport och konstruktionen av femininitet och sexualitet är komplex och tvetydig. Och genom att kvinnorna i Solby IK försöker förhålla sig till olika överlappande (och ibland motsägelsefulla) diskurser om genus, sport och sexualitet har de kommit att förkroppsliga en ambivalens. I många avseenden ser medlemmarna i Solby sig som ”vanliga” tjejer. De har etablerat sig inom en manligt dominerad institution, som hyllar manliga värden, och de visar genom sin skicklighet att kvinnor (faktiskt) både kan spela fotboll och har på idrottliga arenor att göra. Emellertid uttrycker kvinnorna också att de har svårt att förena vissa aspekter av det feminina med fotbollsspel. Genom att i sina berättelser beskriva andra kvinnor (”tjej-tjejer”) som till viss del opassande för fotbollsmiljön legitimerar de sin egen närvaro på bekostnad av de kvinnor som inte spelar fotboll/idrottar. När kvinnorna beskriver sig som pojkflickor eller berättar att de, till skillnad från andra kvinnor, inte är ”rädda för att bli skitiga” eller ”bryta en nagel”, erkänner de maskulinitetens dominans inom idrotten. I ett avseende ifrågasätter kvinnorna alliansen mellan idrott och maskulinitet genom sitt deltagande. I ett annat avseende tycks de har internaliserat en bild av fotbollsspelaren som en manlig figur. Det är en i grunden internaliserad manlig norm som kvinnorna i Solby ger uttryck för när de uppvärderar sitt sätt att vara och agera genom att stereotypifiera olika aspekter av det feminina. Också den lesbiska närvaron i Solby IK stödjer, oavsiktligt, en maskulin ordning, eftersom den signalerar att kvinnor måste konvertera till en manlig sexualitet för att ”duga”, precis såsom myten om fotbollsflatan antyder. I berättelser om ”icke-feminina” kvinnor på idrottsliga arenor rekonstrueras alltså idrott i allmänhet och fotboll i synnerhet som ett manligt revir, samtidigt som det ifrågasätts genom kvinnors fysiska närvaro. Idrottsliga strukturer formas såväl via individuella tolkningar som via sociala organisationer, ideologier, symboler och mediala diskurser. Samma fenomen kan inrymma genusformationer som är flexibla/föränderliga och statiska på samma gång. Normativa övergivanden och kontinuitet kan gå hand i hand. För kvinnorna i Solby IK utgör detta en del av den idrottsliga vardagen. De ifrågasätter samtidigt som de paradoxalt, i sina tolkningar av sig själva och sin gemenskap, befäster. Kvinnorna i Solby IK kan som idrottskvinnor varken uppfylla identitetsnormerna för den ”riktiga” idrottsmannen eller den ”riktiga” kvinnan. De befinner sig någonstans mellan den lackande svetten i pannan och rinnande mascaran runt ögonen. Referenser Andreasson, Jesper (2003) ”Brudar, bärs och bögar. Maskulinitet och sexualitet i en enkönad miljö” i Sexualitetens omvandlingar. Politisk lesbiskhet, unga kristna och machokulturer (Johansson & Lalander, red) Göteborg: Diadalos Bjurström, Erling (1995) ”Baby you can drive my car” i Om unga män (Bolin & Lövgren, red) Lund: Studentlitteratur Cahn, Susan (1994) Coming on Strong: Gender and Sexuality in Twentieth-Century Woman’s Sport Cambridge: Harvard University Press Clasen, Patricia (2001) ”The female athlete: Dualisms and Paradox in practice” Connell, Robert (1987) Gender & Power California: Stanford University Press Connell, Robert (1996) Maskuliniteter Göteborg: Daidalos Cox, Barbara & Shona Thompson (2000) Multiple Bodies: Sportswomen, Soccer and Sexuality Auckland: Sage Publications. Douglas, Mary (1966) Purity and Danger: An analysis of the concepts of pollution and taboo London: Routledge Fundberg, Jesper (2003) Kom igen, Gubbar! Om pojkfotboll och maskuliniteter Stockholm: Carlsson Bokförlag Giddens, Anthony (1997) Modernitet och självidentitet: Självet och samhället i den senmoderna epoken Göteborg: Daidalos Goffman, Erving (1959/1974) Jaget och maskerna: En studie i vardagslivets dramatik Stockholm: Rabén & Sjögren Griffin, Pat (1998) Strong Women, Deep Closets: Lesbians and Homophobia in Sport Champaign, IL: Human Kinetics Ganetz, Hillevi (1992) ”Butiken, hemmet och kvinnligheten som maskerad: Drivkrafter och platser för kvinnligt stilskapande” i Unga stilar och uttrycksformer (Fornäs, Boëthius, Ganetz & Reimer, red) Stockholm/Stehag: Symposion Guttmann, Allen (1991) Women’s Sports. A History New York: Columbia University Press Hargreaves, Jennifer (1994) Sporting Females: Critial issues in the history and sociology of women´s sports London: Routledge Hellspong, Mats (1991) Korset, fanan och fotbollen: Folkrörelsernas kulturmiljö i ett jämförande perspektiv Stockholm: Carlssons Bokförlag Johansson, Thomas (1997) Den skulpterade kroppen Stockholm: Carlssons Bokförlag Johansson, Thomas (2000) Det första könet? Mansforskning som reflexivt projekt Lund: Studentlitteratur Lalander, Philip & Thomas Johansson (2002) Ungdomsgrupper i teori och praktik Lund: Studentlitteratur MacKinnon, Catharine (1987) Feminism Unmodified: Discourses on Life and Law Cambridge: Harvard University Press Messner, Michael (1992) Power at Play: Sports and the Problem of Masculinity Boston: Beacon Press Olofsson, Eva (1989) Har kvinnorna en sportslig chans? Den svenska idrottsrörelsen och kvinnorna under 1900-talet Umeå: Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet Peper, Karen (1994) ”Female Athlete = Lesbian: A myth constructed from gender role expectations and lesbiphopia” i Queer words, queer images (Jeffrey Ringer, red) New York: New York University Press Pronger, Brian (1990) The Arena of Masculinity: Sports, Homosexuality and the Meaning of Sex New York: St. Martins Press Wegerup, Jennifer (2003) ”Söta flickor och bra fotboll” I Fotbollsmagasinet Offside 3/2003 Strinati, Dominic (1995) An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge Williams, Jean (2003): A Game for Rough Girls? A history of women’s football in Britain London: Routledge
[1] Artikeln är ursprungligen publicerad som ett kapitel i antologin Manlighetens omvandlingar: Ungdom, sexualitet och kön i heteronormativitetens gränstrakter (Thomas Johansson, red) Göteborg: Daidalos 2005
Copyright © Jesper Andreasson 2006.
|
![]() |
www.idrottsforum.org | Redaktör Kjell E. Eriksson | Ansvarig utgivare Aage Radmann
|